Obchodníci stoja denne pred tou istou otázkou. Ako zvýšiť zisk s čo najmenšou námahou? Jednou z odpovedí je použiť psychologické ceny.

Dôležitým faktom je, že čísla čítame z ľava do prava. Preto si viac všímame prvé číslice než posledné. Tento postup používame takmer vždy a málokedy sa nad ním pozastavíme. Napríklad, ceny 3,00 a 2,99 považujeme za odlišné hodnoty. Mozog sa snaží veci okolo nás zjednošovať a preto 2,99 považuje za 2,00, čo je lacnejšie než 3,00.

Je táto stratégia efektívna?

Výskumníci Thomas a Morwitz hovoria o efekte ľavej číslice a potvrdzujú, že ceny končiace na číslo 9 považujeme za nižšie.

Iný výskum realizovaný univerzitou v Chicagu a MIT ukázal, že predaj tovaru môže vzrásť až o tretinu, ak sa napríklad cena 34 zvýši na magickú cenu 39. Na rozdiel od toho, úprava ceny z 34 na 44 neprinesie takmer žiadne pozitívne výsledky.

Obchodníci bežne skúšajú ako zmena v cenách ovplyvní predaj. Zakončenie cien číslicou 9 alebo 8 je bežná stratégia.

K cenovkám sa často pridávajú vizuálne efekty vytvárajúce dojem, že tovar je zlacnený. Zvýraznie žltou alebo červenou farbou, alebo slogan "Náš výber" preto nájdeme aj pri produktoch s bežnou cenou.

Autor Patrik Lučan dňa 1. máj 2020.
Chyba v článku? Napíšte nám