Sociálne siete zarábajú peniaze predajom reklamy, pričom používatelia majú bezplatný prístup k obsahu. Tento koncept nie je nový. Na rovnakom princípe začali fungovať rádio a televízia dávno pred príchodom internetu.

Facebook, Instagram a TikTok získali milióny používateľov vďaka ľahkej dostupnosti a našej potrebe byť neustále v kontakte s inými ľuďmi, hoci aj virtuálne.

Podľa svetovej štatistiky strávime v priemere 2 hodiny 20 minút na sociálnych sieťach denne. Ide o priemerný čas, niekto dlhšie, iný kratšie.

Počas toho, ako na sociálnych sieťach pozeráš príspevky, zobrazujú sa reklamy. Reklamy v rádiách a TV sú zreteľne oddelené od programu. Na sociálnych sieťach sú reklamy nenápadné, sú priamo súčasťou obashu a vyzerajú ako bežné príspevky.

Facebook aj Instagram označujú reklamu malým textom "Sponzorované".

Sociálne siete zaznamenávajú každý tvoj lajk, kliknutie na odkaz a komentár. Všetky tieto informácie sú podrobne analyzované a tvoj profil je v systéme zaradený do desiatok až stoviek kategórií. Napríklad, ak často lajkuješ príspevky o koronavíruse, sociálna sieť môže vedieť aj to, aký máš názor na opatrenia vlády, či veríš konšpiráciám, alebo či dodržiavaš karanténu.

Vďaka údajom o demografii, záujmoch a správaní používateľov sú reklamy presne cielené na tých ľudí, u ktorých majú šancu uspieť.

Napríklad reklama na športové oblečenie sa často zobrazí tým ľuďom, ktorí lajkujú príspevky so športovým obsahom. Reklama na ženské oblečenie sa zobrazí iba ženám. Mužom vo vzťahu sa zobrazí reklama na valentínsky darček.

Naopak v novinách, rádiu a televízii je reklama anonymná, nakoľko médiá nepoznajú konkrétneho diváka a jeho záujmy. 

Za úspešnú reklamu sa považuje taká, na ktorú kliknú 4 používatelia zo 100.

Reklamy na sociálnych sieťach majú rôzny cieľ. Doviesť ťa na webstránku, získať tvoj lajk, alebo iba zobraziť krátke video.

Biznis model sociálnych sietí je geniálne jednoduchý. Klientami sú firmy platiace reklamu. Produktom sú používatelia - ja, ty, my.

Sociálne siete ponúkajú "iba" technológiu. Obsah tvoríme my, používatelia.

Žijeme v čase digitálnej anarchie. Veľkým problémom sociálnych sietí je, že sú masovo zneužívané na politické účely šírením podvodných informácií a hoaxov. Zatiaľ neexistuje zákon, ktorý by stanovil pravidlá a zodpovednosť za publikovanie obsahu na sociálnych sieťach. Štandardné médiá ako noviny, rádio a televízia sa riadia pravidlami stanovenými tlačovým zákonom.

Koncom roka 2019 zarobil Facebook v európskych krajinách v priemere $4,40 na jednom používateľovi mesačne.

Facebook je bezplatný preto, aby mohol mať milióny používateľov.

Teoreticky by Facebook mohol pýtať $4,40 ako mesačné predplatné priamo od nás. Problém by bol ale v tom, že milióny používateľov by odmietlo platiť a svoje účty by zrušili. Facebook by tak prišiel nielen o príjmy z predaja predplatného ale aj o potenciál rásť.

Sociálne siete sú bezplatné. Nie sú však zadarmo. Platíme naším časom stráveným sledovaním obsahu zmiešaného s reklamou.
 

Autor Patrik Lučan dňa 26. január 2021.
Chyba v článku? Napíšte nám