Futbalový štadión

Peter je fanúšikom futbalového klubu FC Trnava a tak ako zakaždým, šiel podporiť svoj tím na dôležitý zápas so silným protihráčom. Tribúna bola zaplnená veľkým množstvom fanúšikov. Petrovi sa podarilo kúpiť lístok až do desiateho radu, čo ho nepotešilo, pretože keď sedí nedovidí na ihrisko. Rozhodol sa teda, že celý zápas bude stáť aby hru dobre videl. Peter tak využil situáciu, keď všetci čo boli v radách pred ním sedeli, získal konkurečnú výhodu a videl tak na ihrisko ponad ich hlavy.

Ak by sa všetci ľudia v predných radách postavili, Peter by už nebol vo výhode a bolo by úplne jedno, či sedí alebo stojí, na ihrisko by nedovidel. Peter však stavil na výhodu toho, že nikto pred ním nebol ochotný stáť počas celého zápasu.

Shopping

Mária si šla do obchodu kúpiť tričko, jej najobľúbenejšia farba je biela. Pri prezeraní tovaru zbadala, že červené a ružové tričká sú v 50% zľave. Uvažovala teda nad tým, či radšej nekúpiť lacnejšie ale zato rovnako pekné tričko inej farby než bielej. Po chvíľke váhanie sa rozhodla jednoznačne, kúpila jedno červené a jedno ružové tričko. Peniaze síce neušetrila, avšak urobila dobrý nákup, dve za cenu jedného.

Ak by ceny všetkých farieb topov boli rovnaké, Mária by najskôr neváhala a kúpila by biele tričko. Keď sa však ponúkla možnosť mať 2x viac za rovnakú cenu, bola ochotná priznať, že červená a ružová jej taktiež pristanú.

Pravidlo Ceteris paribus

Názov ekonomického pravidla pochádza z latinčiny a znamená „Za inak nezmenených podmienok“. Sledujeme čo sa stane, keď sa rozhodneme konať odlišne, pričom všetky ostatné podmienky zostanú zachované. Ako bežný príklad sa používa zníženie ceny výrobkov v obchodoch.

Pôvodná cena Zľava 50%
Pôvodná cena výrobku: 10 €
Počet predaných kusov: 100 ks
Zisk z každého kusu: 3 €
Celkový zisk: 300 €
Zľavnená cena výrobku: 5 €
Počet predaných kusov: 300 ks
Zisk z každého kusu: 1,50 €
Celkový zisk: 450 €

Pochopiteľne, v skutočnom svete len ťažko môžeme vidieť takýto jednoznačný vplyv zmeny. Pravidlo Ceteris paribus nám v teoretickej rovine pomáha pochopiť vzťah medzi príčinou a následkom, podobne ako sme sa učili v škole na hodinách fyziky. Okrem zmeny, ktorú vykonáme my, sa bežne dejú okolo nás aj iné zmeny. Napríklad, keď jeden výrobca zľaví z ceny jogurtov, iný výrobca môže v tom čase zľaviť z ceny kávy. Na prvý pohľad sa môže zdať že tieto dve veci spolu nesúvisia, správanie zákazníkov však môže ovplyvniť nasledovne. Pri kúpe jednej zľavnenej kávy ušetrí zákazník podstatne viac ako pri kúpe jedného jogurtu. Preto radšej uprednostníme kúpu drahšieho výrobku, pričom kúpa jogurtu už pre nás nebude dostatočne lákavá.

Autor Patrik Lučan dňa 30. apríl 2020.
Chyba v článku? Napíšte nám