„Dobrý deň. Nakoľko naša banka prechádza na upgrade systému, dovoľujeme si vám oznámiť, že je nevyhnutné, aby ste aktivovali svoj účet v novom systéme. Ak tak neurobíte, nebudete môcť plnohodnotene využívať svoj internet banking. Prosíme, kliknite na našu webstránku a venujte dve minúty svojim osobným nastaveniam. S úctou Vaša banka.“

Phishing alebo slovensky povedané „rybárčenie“ je častým spôsobom ako od ľudí na internete získať citlivé osobné údaje vrátane prístupových hesiel k bankovým účtom.

Ako Phishing funguje

Útočník zašle e-mail, ktorý sa tvári ako správa z dôveryhodného zdroja - banka, internetový obchod, PayPal, Skype, Facebook, alebo Google. V správe ťa požiada, aby si z nejakého dôvodu zaslal svoje prístupové heslo, PIN, alebo číslo platobnej karty. V správe môže byť taktiež odkaz na webovú stránku, ktorá je vizuálne na nerozoznanie od stránky banky. Na pirátskej stránke sa však márne budeš snažiť prihlásiť sa do svojho účtu. Nakoľko stránka je fiktívna, slúži iba na to, aby útočník získal tvoje osobné údaje.

Banky nikdy neposielajú e-maily, ktoré vyžadujú zadanie prihlasovacích údajov, alebo údajov o platobnej karte. 

Ako sa chrániť

  • Neklikaj na odkazy v e-mailových správach.
  • Ak chceš vstúpiť na stránky internet bankingu, vyťukaj adresu priamo do internetového prehliadača. Pozor na preklepy, adresu si pre istotu ešte raz skontroluj, aj keď stránka vyzerá dôveryhodne.
  • Nespúšťaj žiadny program doručený e-mailom.
  • K elektronickému bankovníctvu sa prihlasuj jedine z dôveryhodného počítača a z dôveryhodného internetového pripojenia. Internetová kaviareň ako aj verejná WiFi sieť môžu byť pre takéto účely nebezpečné.

Množstvo užitočných rád súvisiacich s používaním internetu nájdeš na webstránke HOAX.SK

Autor Patrik Lučan dňa 16. február 2013.
Chyba v článku? Napíšte nám